Spelregels: Planning Poker

Planning Poker is een management tool dat dient om, binnen een team van (software-)ontwikkelaars, overeenstemming te krijgen over de te verwachten inspanningen en kosten bij het ontwikkelen van onderdelen van een (software)project.

Voor Planning Poker zijn een lijst van onderwerpen en een kaartenset nodig. Eventueel kan een kookwekker worden gebruikt om te lengte van discussies te beperken.

De lijst van onderwerpen, vaak aangeduid als ‘User stories’, beschrijft gedeelten van het (software)project dat ontwikkeld wordt.

Planning Poker 1

Bij een Planning Poker sessie krijgen alle deelnemers een complete set van 13 kaarten.
De kaarten zijn voorzien van waardes die zijn afgeleid van de Fibonacci reeks. Hierdoor worden moeilijk in te schatten risico’s in de beslissing meegenomen. Als je bijvoorbeeld (gebaseerd op kennis) de waarde ‘6’ wilt kiezen, dan zal je moeten besluiten of de waarschijnlijkheid dat het meevalt (5) zwaarder weegt dan de waarschijnlijkheid dat het tegenvalt (8). De gebruikte waardes zijn 0, ½, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 20, 40, 100, ? (ik heb meer informatie nodig) en ‘koffie’ (ik trek me even terug).

Een van de aanwezigen fungeert als spelleider/voorzitter. Deze persoon neemt geen deel aan het proces.
– De voorzitter of de project manager van een onderdeel beschrijft de ‘User story’.
– Het team luistert en stelt vragen.
– Daarna volgt een discussie over het onderwerp waarbij het spreken over concrete waardes (bedragen, productietijd) wordt vermeden.

– Ieder teamlid beschikt over een spel kaarten met waardes. De voorzitter geeft aan welke waarde de kaarten m.b.t. de ‘User Story’ vertegenwoordigen. Dit kan bijvoorbeeld een aantal uren/dagen of Story Points zijn.
– Ieder lid bepaalt de waarde en legt de kaart met de rug naar boven op tafel.
– De kaarten worden tegelijkertijd omgedraaid.
– Het teamlid met de hoogste en de laagste kaart motiveren hun keuze waarna een discussie volgt.

Daarna volgt weer een ronde waarin ieder teamlid zijn kaart bepaalt. Dit wordt herhaald totdat er overeenstemming is bereikt.
Als discussies volgens de voorzitter of de project manager te lang gaan duren dan kan dit m.b.v. de kookwekker worden beperkt.

Creëer mijn

maatwerk spel

We helpen u graag met het ontwerp van uw eigen spel!